לצמוח מתוך הקושי • מנחם זיגלבוים

    חיים הופמן No Comments on לצמוח מתוך הקושי • מנחם זיגלבוים
    14:58
    01.05.24
    רחל פסטג No Comments on הדס לוינשטרן מציגה: המתנה של ספירת העומר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    טור אימון אישי מתוך התכנית "מגזין שישי" עם שימי סגל המשודרת מדי יום שישי בין השעות 10:00-12:00.

    אין אדם שלא עובר קשיים בחייו, או תקופות קשות שמוציאות ממנו את תמצית הנפש. הוא חווה סבל וטלטלות נפשיות לא פשוטות. זה יכול להיות בגלל אלף ואחת סיבות: קשיים בפרנסה, זוגיות שעלתה על שירטון, מינוס כספי שמשגע אותו; זה יכול להגיע אפילו בגלל מריבה עם שכן או עמית לעבודה, ולפעמים גם בגלל סיבות פחותות מאלה.

    לעבור תקופה קשה, זה לא דבר פשוט. מסביב הכול נראה שחור. יש כאבי נפש, יש מתחים, תסכולים והרבה מאוד רגשות שליליים. אז נכון שמכאן אפשר לפרוץ דרך חדשה, אבל איך שורדים, כאן ועכשיו, את תקופת ההווה כשהכול מסביב נראה סוגר ומאיים? מאיפה לוקחים קצת אוויר?

    בניגוד לבהמות שהראש אצלם בגובה הלב, אצל האדם הראש הוא החלק הגבוה ביותר. בהמה רואה רק את אשר לפניה, וזה מה שיש לה. המין האנושי, לעומתה, יכול לראות למרחקים ולהשקיף עד האופק. הוא רואה לא רק את הרגע אלא גם את העבר ממנו הוא בא ואת העתיד אליו הוא מתכנן ומבקש להגיע.

    כשקשה לנו ואנחנו מסתכלים על הרגע – אז הוא באמת קשה מאוד. הכול נראה שחור. אולם אם נשכיל "להרים לרגע את הראש" בחשיבה רחבה ורחוקה יותר, להבין שירידה היא גם חלק מעליה – זה יכול לתת כוח להמשיך להתמודד ולעבור בשלום את התקופה הקשה. ההסתכלות העתידית מגיעה על ידי הפעלת השכל שבראש. הלב אמנם מרגיש כעת כבד, אבל הראש חושב גם הלאה, והוא רואה שאפשר להצמיח כיוונים חדשים בחיים. בעל התניא קרא לזה "מוח שליט על הלב".

    אנשים מגיעים אלי לתהליך אימון מתוך מצוקה וקושי. לא פעם הם "זוחלים על ארבע", ומתוך המקום הזה הם מבינים שזו הזדמנות להתחיל בתהליך חדש בחיים. מתוך אותו קושי – ובעצם בגללו – הם פורצים דרך חדשה בחייהם ומתחילים לבנות את עצמם בכיוונים חדשים. זה לא קל, אבל הם אנשים עם כוח רצון.

    יעקב אבינו לעת זקנותו נאלץ לעקור את עצמו שוב מביתו ולרדת למצרים (בפרשת השבוע שלנו), ערוות הארץ, מקום קשה של טומאה. אבל דווקא משם הוא התחיל לצמוח והפך ממשפחה לעם – עם ישראל. הקב"ה מסכים עמו שזה ירידה, אבל מעודד אותו להסתכל קדימה, אל העתיד: "אל תירא מרדה מצרימה, כי לגוי גדול אשימך שם". אל תדאג, אתה גם תעלה משם "ואנכי אעלך גם עלה". פעמים רבות שהצמיחה מגיעה דווקא מתוך הקושי ומתוך אותן שעות של משבר. צריך להיות נבון כדי לנצל את ההזדמנות ולהפוך את הירידה לעליה.

     

    מנחם זיגלבוים הוא מאמן אישי, סופר ומרצה

    לשאלות, הערות בונות והארות: [email protected]



    0 תגובות